meme melayu

-->

Rabu, 14 Disember 2011

ABAH + BURUNG = ????

Tweet This           Kisah ini berlaku semasa aku masih kecil, selalunya bila ade sesuatu yang tak patot budak kecik tau, orang dewasa akan menggunakan kata ganti diri/benda yang lain untuk diberitahu kepada budak-budak.

          Hendak dijadikan ceghita la kan, pada suatu hari dan ketika di belakang jamban mek semoh. Aku bersama abah dan kawanku sedang memikat burung. Abahku membawa Burungnya sendiri untuk dijadikan 'bait' bak kata omputih.


Abah : "Dd & Abu tengok Abah pikat burung murai ni ye..korang jangan bising-bising."


Dd : *Dalam hati " waa..besarnya burung pak cik pian ni,mesti da lama bela kan"


Abu : "Dd, apa pasai ko tenung burung abah tu semacam je?? ko x penah tengok burung ka??"


Dd : "Penah la Abu..tapi mak aku ceghita lain dari burung yang aku tengok ni.... * sambil menggaru kepala "


Setelah selesai memasang jerat, Pak cik Pian terdengar perbualan mereka dan bertanya...


Pak Cik Pian : "Aikk..ape yang lain burung mak ko ceghita tu Dd?? burung kepala dua ke ape?? "


Dd : "Semalam masa mak tengah mandikan adik kat dapur, Dd teman sekali ... Pastu Dd tanya la mak, adik kencing ikut mane mak?? Mak cakap laa ikot burung dia tu.. "


Pak cik Pian dan Abu : ???


Dd : " Tapi BURUNG ABAH KO NI BESAR dari adik Dd..siap Ade kepak"


Pak cik Pian dan Abu : ??? LOLLLLL!!!!! Abah ko punya burung??


Macam tula kalo budak-budak da tersilap anggap...


Pengikut